Nesanica

Članak

Od gvožda, od ogromnih krivih gvozdenih spona treba da je noć, da je ne rastoče i potope mnogobrojne stvari što su ih moje prepune oči vidjele, tvrdi predmeti koji je nepodnošljivo nastanjuju. Moje tijelo zamorilo je rampe, temperature, svjetlosti: u vagonima dugačke željezničke pruge, na klupi sa ljudima koji se mrze, na krivoj oštrici predgrađa, u zagušljivom ljetnjikovcu sa vlažnim statuama, u noći prepunoj konja i ljudi. Svijet ove noći ima širinu zaborava i tačnost groznice. Uzalud se trudim da zaboravim na tijelo i bdjenje neprestanog ogledala koje ga rasipa i vreba. I kuću što ponavlja svoja dvorišta i svijet koji se produžava do tog raštrkanog predgrađa sa ružnim ulicama gdje se vjetar umara, sa sramnim blatom. Uzalud čekam raspored i simbole što prethode snu. Svjetska istorija se nastavlja: jedva primjetni pokreti smrti u zubnom karijesu, kruženje moje krvi i planeta. (Mrzio sam gnusnu vodu bare,bila mi je nepodnošljiva ptičja pjesma u predvečerje.) Milje i milje umora u južnom predgrađu, milje prljave i bestidne rampe, milje zagađenosti, ne žele da odu iz mog sjećanja. Poplavljene skupine kuća, straćare nagomilane kao psi, bare od kužnog srebra: ja sam njihov omraženi stražar. Žica, nasuta zemlja, mrtva hartija, otpaci Buenos Airesa. Večeras vjerujem u strašnu besmrtnost: nijedan čovjek nije umro u vremenu, nijedna žena, niko, jer ova neizbježna stvarnost od gvožda i blata mora pobijediti ravnodušnost i zaspalih i mrtvih – makar se skrivali u raspadanju ili vjekovima – i osuditi ih na užasno bdjenje. Nezgrapni oblaci boje vinskog taloga osramotiće nebo; osvanuće iza mojih spuštenih očnih kapaka.

 

Horhe Luis Borhes

Odgovori

