Aleph

Članak

U donjem dijelu stube, s desne strane, vidio sam kuglicu koja se prelijevala u svim bojama, gotovo se nepodnošljivo ljeskala. Isprva sam pomislio da se okreće; potom sam dokučio da je to gibanje opsjena koje stvaraju vrtoglavi prizor u njoj. Promjer Alepha mogao je iznositi dva-tri centimetra, ali je u toj kuglici bio sadržan svemir, u naravnoj veličini. Svaka je stvar (uzmimo, ogledalo) bila beskonačan broj stvari, zato što sam je bjelodano video iz svih točaka univerzuma. Vidio sam napučeno more, vidio sam svitanje i predvečerje, vidio sam mnoštva ljudi u našoj Americi, vidio sam srebrnastu paučinu u središtu crne piramide, vidio sam nebrojene i bliske oči kako se ogledaju u meni kao u zrcalu, vidio sam sva zrcala na ovome planetu i ni u jednome svoj odraz, vidio sam u stražnjem dvorištu u ulici Soler one iste pločice što sam ih prije trideset godina vidio u ulaznom trijemu jedne kuće u Fray Bentosu, vidio sam grozdove, snijeg, duhan, rudne žile, vodenu paru, vidio sam ispupčene ekvatorijske pustinje i svako zrnce pijeska u njima, vidio sam u Invernessu ženu koju nikad neću zaboraviti, vidio sam zanosne vlasi, uznosito tijelo, vidio sam rak na sisi, vidio sam krug osušene zemlje na pločniku gdje je nekoć bilo stablo, vidio sam jedan ljetnikovac u Androueu, primjerak prvog engleskog prijevoda Plinija što ga je načinio Philemon Holland, Vidio sam istodobno svako slovo na svakoj stranici ( u djetinjstvu sam se čudio kako se slova u zatvorenoj knjizi ne izmiješaju i ne izgube u toku noći), vidio sam noć i tadašnji dan, vidio sam zalazak sunca u Queretaru što je odražavao boju jedne ruže u Bengalu, vidio sam svoju praznu spavaonicu, vidio sam u Kabinetu u Alkmaaru globus među zrcalima koja ga beskonačno umnožavaju, vidio sam konje uzvijorene grive na žalu Kaspijskog mora u svitanje, vidio sam nježne kosti jedne ruke, vidio sam kako preživjeli borci iz neke bitke šalju razglednice, vidio sam u izlogu Mirzapura španjolske igraće karte, vidio sam iskošene sjene paprati na tlu jednog staklenika, vidio sam tigrove, motorne klipove, bizone, vidio sam persijski astrolab, vidio sam u ladici pisaćeg stola (i pretrnuo vidjevši rukopis) raskalašna, nevjerovatna, neizreciva pisma što ih je Beatriz slala Carlosu Argentinu, vidio sam omiljeni spomenik u Chakariti, vidio sam užasne ostatke nekoć predivne Beatriz Viterbo, vidio sam kolanje svoje tamne krvi, vidio sam mehanizam ljubavi i mijenu smrti, vidio sam Aleph, sa svih strana, vidio sam u Alephu Zemlju, i na Zemlji opet Aleph, i u Alephu Zemlju, vidio sam svoje lice i svoju utrobu, vidio sam tvoje lice, spopala me vrtoglavica i briznuo sam u plač, jer su moje oči vidjele onaj skroviti i hipotetički objekt čijim nazivom ljudi barataju, premda ga nijedan čovjek nije vidio: nedokučivi svemir.

Obuzelo me beskrajno divljenje, beskrajna žalost.

 

Jorge Luis Borges

2 responses »

Odgovori

